Parita kúpnej sily

Parita kúpnej sily meria kúpyschopnosť obyvateľstva. V každej krajine za hodnotu 100 eur môžem kúpiť iné množstvo daného výrobku. Ukážeme si to na výrobku čokolády Milka.
Príklad:
Na Slovensku môžeme kúpiť 100 gramovú Milku za 1 euro. To znamená že za 100 eur by sme mohli kúpiť až 100 kusov Miliek. V rakúsku by sme ale túto istú čokoládu Milku s gramážou 100 gramov nekúpili za rovnakú cenu ako na Slovensku, ale zaplatili by sme za ňu viac. Napríklad 1.75 euro na kus. To znamená že v Rakúsku je menšia parita kúpnej sily než na Slovensku, pretože za 100 eur môžeme kúpiť 57 kusov Miliek, na rozdiel od 100 kusov Miliek na Slovensku. Platí to aspoň na príklade čokolády Milka.
Parita kúpnej sily ale nezávisí len od merania jedného spotrebiteľského produktu, ale je to jeden veľký spotrebný kôš v ktorom je nahádzaných viacero spotrebiteľských produktov, pričom každý jeden produkt v indexe má inú váhu. Ak však sčítame paritu kúpnej sily všetkých produktov dostaneme jej  finálne číslo.

« « Návrat na Slovník investora