Sezónnosť

Keď sa vo finančnej sfére spomína pojem sezónnosť, myslí sa pritom na komodity. Jedným z príkladov sezonnosti môže poslúžiť i vykurovací olej. Investori zvyknú predpokladať, že cena vykurovacieho oleja pocas zimných mesiacov narastie, pretože sa v zimných mesiacoch ochladí, a ludia budú musieť začat doma viac kúriť, čo zvýši dopyt po vykurovacom oleji, čo by malo zvýšiť jeho cenu. Nie vždy sa ale tak stane. Počasie môže byť cez zimné mesiace teplejšie ako sa očakávalo, a ak by aj tuhá zima prišla, v trhu môže byť takáto situácia už dávno započítaná a preto ani výraznejšie ochladenie nespôsobí nárast na cene vykurovacieho oleja.
Aj tak ale mnohí investori obchodujú podľa sezónnosti – krátko pred začatím zimných mesiacov nakupujú vykurovací olej s predpokladom, že jeho cena porastie.
Ako konkrétna komodita reaguje na sezonnosť sa dá zistiť tak, že sa pozrieme na cenové pohyby konkrétneho inštrumentu v zimných mesiacoch počas obdobia najmenej 10 rokov.
Príklad: Investor sa rozhodne preskúmať, či majú zimné mesiace naozaj vplyv na zvýšenie ceny vykurovacieho oleja. Pozrie si teda cenové pohyby vykurovacieho oleja v casovom rozmedzí november – marec počas posledných 10 rokov.
Dostane aktuálne výsledky :

2017:+ 5,2%
2016:+ 2,8%
2015: – 2,3%
2014:+3,4%
2013:+3,5%
2012: – 0,5%
2011:- 4,8%
2010:+2,3%
2009:-4,1%
2008:-2,6%

Z daných výsledkov investor vidí, že cena vykurovacieho oleja v zimných mesiacoch celkovo 5-krát stúpla, ale i 5-krát klesla. Investor teda neobjavil žiadnu významnú odchýlku od normálu. Ak by cena vykurovacieho oleja počas 10 rokov stúpla aspoň 8-krát, bolo by to pre sezónneho obchodníka zaujímavejšie, a takýto obchodník by sa začal o investovanie do vykurovacieho oleja počas zimných mesiacov zaujímať viac.

« « Návrat na Slovník investora